Po dlouhém rozhodování kvůli nedostatku vody se nakonec podařilo vyjednat vypouštění přehrady v pražské Hostivaři také v letošním roce, a tak nic nebrání tomu, aby se uskutečnil 35. ročník unikátní vodácké akce Rio Botičo 2019. V neděli 20. října zamíří pod hráz hostivařské přehrady stovky vyznavačů jízdy na plastových kanoích, raftech nebo plastových a nafukovacích kajacích. Organizátoři z Oddílu vodní turistiky TJ Kotva Braník očekávají v případě příznivého počasí kolem 800 účastníků a 600 plavidel. Cílem je nezávodní splutí potoka, ale zdaleka však nejde o pouhou recesi v samotném závěru vodácké sezony. Ačkoliv to možná na první pohled nevypadá, absolvovat Rio Botičo je poměrně náročným a hodně adrenalinovým výkonem. Splouvá se 11, resp. až 13,5 km toku. Botič je zpočátku roztomilý potůček se zajímavými meandry, drobnými peřejkami a občasným roštím. Zhruba v polovině – pod Záběhlickým jezem – začíná jeho regulovaný tok, takže aktéři narazí na nízko položené lávky a mostky, na několik jezů či tunelů. Před dvěma lety byla trasa na Botiči rozšířena o úsek pod Kozinovým náměstím, který prošel úpravou břehů i koryta. Závěrečný tunel s ústím do Vltavy pod železničním mostem měří kolem sedmi set padesáti metrů a je v něm úplná tma. Proto také aktéři vyjíždějí s přilbami na hlavách a připravenými čelovkami. Povinné jsou plovací vesty a loď musí být zajištěná proti potopení. Průměrný průtok pod přehradou činí 0,35 m3.s-1, kdežto při Rio Botičo je zvýšený až na 4 m3.s-1. Důvodem je snižování provozní hladiny na přehradě z letního stavu na zimní. Startuje se tradičně pod hrází Hostivařské přehrady mezi 9,30 a 11,30 hodin. Na začátku akce čeká v 9 hodin všechny vodáky nejprve důležitý výklad tratě. První startovní vlna se vydá na trať v 9,30 hodin, druhá o hodinu později. Pořadatelé budou vybírat startovné ve výši dvaceti korun za jeden list použitého pádla. Na to, proč mnozí vodáci absolvují tuto akci, s nadsázkou reaguje specializovaný web Pádler.cz: „Rio Botičo. Tradiční splutí populární pražské stoky. Získání špatných zkušeností, nepříjemných zážitků, bakterií a bacilů, popř. i odřenin a boulí. Dále poškození nebo zničení lodí, zlámání a ztráty pádel, potrhané oblečení, ztráty ideálů. Ale lidi jsou nepoučitelní, každý rok jich přijedou stovky. Diví se tomu jak pořadatelé, tak i botičský hastrman Fujtajbl.“ Voda v Botiči je však v posledních letech výrazně čistší. V roce 2011 totiž nechal pražský magistrát odbahnit dno přehradního jezera v Hostivaři a vyvézt odtud 198 tisíc kubíků bahna. Teď už z něj při navýšeném množství vody nevytéká černá, bahnitá a páchnoucí tekutina, se kterou se vodáci museli vypořádávat v dřívějších ročnících. Z koryta Botiče se také nabízí zcela jiný pohled na podzimem zbarvené hlavní město. Na místo startu lze nejblíže dojet autem na panelovou silnici K jezeru a odtud odnést lodě pěšky.